Krdezz-felelek az egszsgbiztostsrl
2007.04.20. 20:10
Az egszsg zlet? Igen, a magnbiztostk szmra az egszsggy a jelenleg ltez legnagyobb zlet. Nem millis, nem millirdos, hanem 1,4 billi forintos zlet. Kinek j ez? Ez minden magnbiztostnak j, aki az zletbl elg gyesen rszesedik.
Mik a tapasztalatok klfldn a verseng egszsggyi magnbiztostkrl? Ma mr nagy mennyisg szakirodalmi adat tmasztja al, hogy egyetlen orszgban - ahol verseng biztostk lteznek - sem kvetkezett be a vrt minsgi s hatkonysgi javuls. ppen ellenkezleg: a verseny trsadalmi szinten rosszabb helyzetbe sodorta az embereket, mint amiben a vltozs eltt voltak. Mikzben egy szk rtegek helyzete javult, a nagy tbbsg, klnsen a betegebb llampolgrok elltsokhoz val hozzfrse szklt. Kinek kedveznek a vltozsok? A fiatalabb, tanultabb, mdosabb, egszsgesebb embereknek, a vroslakknak, gyermeket nem vllalknak, s azon bell is inkbb a frfiaknak. Teht kedveztlen a gyermeket nevelknek, a szernyebb jvedelemmel rendelkezknek, s mindazoknak, akik mr voltak betegllomnyban.
Mirt nem vlik be trsadalmi szinten a tbb biztosts rendszer?
A tbb-biztosts rendszer (biztostsi elv) az egyni kockzaton, az egy biztosts rendszer (trsadalombiztosts) a kzssgi kockzaton alapul. Amikor egyni biztostst ktnk, a biztost felmri, hogy milyen valsznsggel milyen elltsok ignybevtelre szorulunk majd, azaz mennyibe kerlnk, s mennyi lesz a sajt haszna. Ez alapjn szemlyre szabott elltsi csomagot s biztostsi djat llaptanak meg. Az elre nem ltott esemnyekkel kapcsolatos terheket a biztost a biztostottra hrtja. A fizetend biztostsi djnak fedeznie kell a valsznsthet egyni elltsi kltsgeket, a biztost mkdsi kltsgeit s a tulajdonosok nyeresgt. A vesztesges biztost nem tudja vllalt ktelezettsgeit teljesteni! Az zleti biztostk nyeresgk miatt ellenrdekeltek a krnikus s veleszletett betegsggel kszkdk, az idsek s a gyermekszlssel kapcsolatos egszsggyi elltsokra szorulk biztostsba n!
A ktelez trsadalombiztosts megfelel nagysg - optimlis esetben nemzeti szint - kzssg kockzatait kezeli a tagok kztti szolidarits elvn. Ez a forma lehetsget nyjt, hogy ssztrsadalmi szinten, tervszeren fel lehessen kszlni az egynileg elre nem lthat egszsggyi problmkra. Ez a konstrukci kizrja a gazdag s egszsges polgrok kivlogatst (leflzst), a kltsges elltsokra szorul csoportok htrnyos kezelst s nincs kitve a piaci mkds zavarainak (csdk, fizetskptelensg, tulajdonosvlts), mert mkdsrt az llam vllal garancit. A trsadalombiztosts mkdsnek hitelessgrt s stabilitsrt az llam vllal felelssget.
Mi a tbb biztosts rendszer bevezetsnek vrhat kvetkezmnye?
A verseng biztostknak az a legjobb zlet, ha nagy sszeget befizet, teht nagy jvedelemmel rendelkez, kevesebb kiadst jelent, teht egszsges gyfelei vannak. Ezek az gyfelek - mikzben nagy sszeget fizetnek be - a biztostnak gyakorlatilag semmilyen kiadst nem jelentenek. A klnbzet kpezi a magnbiztostk profitjt. gy mindenfle mdon arra trekszenek majd, hogy nluk ezek a biztostottak legyenek tbbsgben. Nem is tehet mst, hiszen befekteti, rszvnyesei elvrjk tle a nyeresget. Elvileg az llami szablyozs feladata volna, hogy a gazdag s egszsges llampolgrok kivlogatst ("leflzst") megakadlyozza. A magnbiztostk nyeresge az llami biztost elszegnyedshez vezet. Ez az elszegnyedett llami biztost fogja a szernyebb jvedelmek, sokgyermekesek, nyugdjasok s munkanlkliek elltst biztostani.
Mi a legveszlyesebb a tbb-biztosts rendszerben?
Ha egyszer bevezetjk a tbb-biztosts rendszert, akkor a folyamat mr nem visszafordthat. A tbb-biztosts rendszer f veszlye, hogy az zleti szfra foglyul ejti az llamot. A biztostk - azltal, hogy velk llnak szerzdsben az llampolgrok - zsarolsi pozciba kerlnek, s ha rdekeik gy kvnjk, ki tudnak knyszerteni akr egy jrulkemelst is. Jl lthat mindez az zleti biztostsok egyb terletein. Magyarorszgon a trsadalombiztosts mkdsnek tlthatsgt sem sikerlt mg megteremteni. Mit vrhatunk akkor, ha zleti rdekekre hivatkozva a mindenki szmra hsbavg szablyozsi krdsek vgkpp nem a nyilvnossg eltt kerlnek megvitatsra s eldntsre?! Valban tbbfle knlatbl vlaszthatjuk ki a szmunkra legvonzbbat? A klfldi tapasztalatok szerint a biztostk egyltaln nem gy mkdnek, ahogy a tbb biztosti rendszer mellett rvelk mondjk. A racionlis zleti magatarts egyltaln nem arra sztnzi ket, hogy a betegek rdekt szolgljk, s szmukra minl kedvezbb knlatot nyjtsanak. Az ellts minsgre s vlasztkra kedvezen hat valdi verseny a biztostk kztt sehol nem valsult meg Eurpban. A "tiszta" verseny viszonyaihoz legkzelebb ll Egyeslt llamokban mra 45 milli embernek egyltaln nincs egszsgbiztostsa, 54 millian pedig a legszegnyebbeknek jr llami biztostssal rendelkeznek, s ezek a szmok rohamosan nvekednek. Ha hozzvesszk, hogy a 65 v felettieknek szintn llami biztosts jr, akkor lthatjuk, hogy Amerikban a szegnyeknek, idseknek s a betegek egy rsznek vagy egyltaln nincs biztostsa, vagy arrl az llam knytelen gondoskodni. A rendszer csdjt mutatja, hogy az USA tbb llamban most kszlnek visszatrni az egybiztosts rendszerre.
Mirt trekszenek jelentktelen politikai s jelents gazdasgi erk a tbb-biztosts rendszer bevezetsre?
Mind a politikai, mind a gazdasgi krk, de a tudomnyos mhelyek is hajlamosak a tnyekkel szemben, ideolgiai alapon llst foglalni. Klnsen igaz ez akkor, ha az sszecseng a gazdasgi rdekeikkel. Akik kiszorultak ms piacokrl, a kzszolgltatsok terlett akarjk ignybe venni. Ebben szvetsgesre tallnak a politika piacn szorult helyzetben lv erkben. sszehozza ket a politikai tlls s az zleti haszon remnye. A modellvlts hvei azt hangoztatjk, hogy Eurpban sehol sem mkdik egy biztost, csak Magyarorszgon. Mi igaz ebbl?
Sokfle tbb-biztosts rendszer kpzelhet el. Ahol ezeket alkalmaztk, mr megbntk, hogy korbban bztak a verseny jtkony hatsban. Kudarcuk arra tant, hogy knnyen lehet veszlyes, jvtehetetlen lpseket tenni. Az a fajta tbb-biztosts rendszer, ami mellett ezt az rvet felhozzk, tnyszeren sehol sem vlt be. Utoljra Szlovkiban ismertk be kudarct. Okulnunk kell a klfldi pldkbl.
Melyek a trsadalombiztosts legfontosabb problmi?
A trsadalombiztostsi intzmnyek megfelel mkdst szmos problma nehezti. Ezek kzl a legfontosabbak: - csak korltozott mrtkben fizetnk jrulkot, mgis az egsz letre kiterjed egszsgi szksgletek kielgtse a trsadalombiztosts feladata, - az fizessen tbbet, aki tbbet keres, ne a becsletesen adz llampolgrokkal fizettessk meg az adzst kerlk jrulkt, - az llami kltsgvetsi hiny miatt folyamatos, sszertlen, szakszertlen, eredmnytelen "takarkossgi" nyoms nehezedik rnk, amelyet a kltsghatkonysggal azonostanak, de mr a napi mkdst is veszlyezteti, - az aktv s szakmailag megalapozott egszsgpolitika hinya miatt nem hatkony az egszsgmegrzs, betegsgmegelzs, - a kriminalits krbe tartoz l-reform tletek, melyek egyre nagyobb teret nyernek.
A mostani "egybiztostt", az Orszgos Egszsgbiztostsi Pnztrat (OEP) tgondolt szervezeti reformokkal kell jobb tenni. A magnbiztosts nem nyerhet teret a trsadalombiztosts rovsra, hanem annak kiegsztseknt, a differencilt ignyek kielgtsben lehet szerepe. Az egybiztosts rendszer (OEP) megtartsa az egyetlen eslynk arra, hogy a hazai egszsggyi ellts - jobban - olcsbban s - igazsgosan, azaz mindenki szmra elrhet mdon mkdjn.
Ksztette a NOE, a Magyar Orvosi Kamara ltal rendelkezsre bocstott anyag alapjn. Aki bvebb informcikat s rszletes anyagot szeretne kapni a tmval kapcsolatban, krjk, a NOE Titkrsgon jelezze Ifk M. Juditnl (ifko.m.judit@noe.hu; 266-77-71).
|