PNZGYI HORROR
2007.05.07. 19:28
Kossuth Rdi / Vasrnapi jsg
Elhangzott 2007. mjus 6-n
Br a klcsnt nem magunk vettk fel, trleszteni mi fogjuk, kamatostul. Az llamadssg cskkentsnek eslyei lteznek, de el is jtszhatk. Hogyan ltja a helyzetet Lrnt Kroly EP-kpvisel s az egykori bankelnk, Bod Pter kos. hirdets A sanyar valsg s a kilbals eslyei szakrti szemmel. Ahogyan az Eurpai Parlament kpviselje, Lrnt Kroly s az egykori bankelnk, Bod Pter kos ltja.
A Magyar Nemzeti Bank legutbbi stabilitsi jelentsbl az derl ki, hogy a magyar nemzetgazdasg adssgllomnya 38,4 millird eur, s ez a nemzeti ssztermk 43 szzalkt ri el. Ez az adat elgg drmainak tnik innen Budapestrl nzve, de Brsszelbl nzve is. Az uni ugyan keveset trdik az egyes tagllamok ilyen jelleg problmival, de a kltsgvetsi egyenslyhinyra odafigyelnek, s az a cl, hogy ezt 3 szzalk al szortsk.
2007. februr vgn 4416 millird forintot rt el a kzponti kltsgvets devizaadssga, vagyis minden emberre millis nagysgrend adssg jut Magyarorszgon. Lrnt Kroly kalkulcii szerint egy tlagos magyar csaldra 4,5 milli forint adssg jut. Most csak a klfldi adssgrl van sz. Ez olyan, mintha egy csaldnak havi 30 ezer forintos kamatfizetst jelentene, s ugyanakkor mg 125 ezer forintos rszletet is kellene fizetnie. Ugyanakkor a Magyar Nemzet prilis 18-i szma az APEH adataira hivatkozva rja, hogy kevesebb mint 3 milli magyar llampolgr fizet szemlyi jvedelemadt. 2000-ben mg 4 millian fizettk ezt az adt. Teht a terhet viselk egyre kevesebben vannak, a teher pedig egyre nagyobb.
Lrnt Kroly szerint az eladsodsi folyamat, gy tnik, hogy megllthatatlan, s ennek elbb-utbb egy nagyon komoly visszaess lesz a kvetkezmnye. Ez a visszaess rszben mr most is zajlik, hiszen a kltsgvetsi megszortsok, amik trtnnek, s ennek kapcsn pldul az egszsggy jelents rsznek a felszmolsa, mr-mr az sszeomls egyik sszetevje. Az Eurpai Uni nem oldja meg ezeket a problmkat, s kzgazdasgi oldalrl megkzeltve nincs is megoldsa ennek a helyzetnek. gy vli, az orszg kzvlemnyvel mindenkppen meg kell ismertetni az orszg gazdasgi helyzett. m ez nem trtnik meg, mert a kzvlemny elssorban a politikusok egymssal val vitjt hallja, ami eltorztva kzli az adatokat, s nem a megfelel slyval lltja be ezeket.
A Magyar Nemzeti Bank nemzeti intzmny, ugyancsak nemzeti hivatal az llamadssg-kezel Kzpont. Ezeknek a honlapjn ott vannak a kzrdek adatok. Fontos lenne-e, hogy ezek nagyobb tmeghez jussanak el, s mlyebben tudatosulhasson az emberekben, hogy milyen jvnek nznk elbe. Lrnt Kroly azt mondja, beszlni kne arrl, hogy ebben a helyzetben mit lehet tenni. Benne vagyunk egy csapdban, amibl nem tudunk magunk kijnni.
Bod Pter kos egyetemi tanr szerint aggaszt, hogy mg 2000-ben mg tbb mint 4 millian fizettek szemlyi jvedelemadt, az idn mr kevesebb mint 3 millian. De mg annyival is nagyobb a baj, hogy aki nem fizet szja-t, az jellemzen nem fizet trsadalombiztostsi jrulkot sem. Teht nem jrul hozz a nyugdj- s az egszsggyi alaphoz. Teht sszeszklben van az adfizeti bzis, s az llami bevtelek nem nnek kell mrtkben. A nem fizetk a sajt jviket sem alapozzk meg, mert nem kpzdik a szmljukon a biztostnl kell befizets.
Fogalmazhatunk-e gy, hogy egy 10 milli emberbl ll llamot 3 milli ember mozgat gazdasgilag? Bod Pter kos azt mondja, ha az szja-t tekinti, akkor valban igaz, hogy ezt az 1600 millird forintot nem la lehetsges 6-7 milli munkakpes kor fizeti, hanem annak a fele. Termszetesen az llamnak vannak ms nagy bevtelei, pldul ltalnos forgalmi ad, fa, ami a msik hatalmas ttel, s elvileg a vllalati krbl, a nyeresgadbl is jn bevtel, de a cgek nyeresgadja sokkal kisebb, mint a szemlyi jvedelemad s a fogyasztst terhel adk kre. Arra is utal ez az adat, hogy meglehetsen bizonytalan lbakon ll az az llami bevteli politika, amelyik all gy el tudnak tnni szzezrek.
A jegybank stabilitsjelentsbl az derl ki, hogy a nemzetgazdasg adssga tbb mint 38 millird eur volt a legutbbi kimutats szerint, s ez a nemzeti ssztermknek tbb mint 43 szzalka. Ennek az adssgllomnynak egy rsze szerencsre nem az llam adssga, hanem cgek, s ahhoz nincsen kze az adfizetnek. Az adfizet szmra az llamadssg a lnyeges, s ennek a mrtke nagy. Ami a leginkbb aggaszt, hogy az elmlt nhny vben nagyon gyorsan ntt. Egszben kl- s belfldre a magyar nemzeti jvedelembl krlbell 4 szzalkot fordtunk e clra. Sokkal tbbet, mint mondjuk autplya-ptsre, vagy katonai kiadsra, vagy felsfok oktatsra, vagy kutatsra, fejlesztsre. Egyenknt mindegyiknl nagyobb ttel a kamatfizets.
- Az adssg visszafogja a gazdasgi nvekedst, s bizonyos rtelemben betblzza a jvnket. Msfell azrt lttuk azt a '90-es vek sorn, hogyha gazdasgi nvekeds erteljes, s az llam nem kltekezik durvn tbbet, mint a jvedelme, akkor lassan cskken az adssgrta. A mostani helyzet azrt agglyos, mert nhny ve 2002-tl nagy temben n az llam eladsodsa, s klns, de a mostani kiigaztsok, megszortsok, s mindenfajta ademelsi intzkedsek ellenre jvre is mg nagyobb lesz az adssgrta. Egy id mlva persze cskken majd az eladsods s az adssgteher. Ezt csak attl lehet remlni, ha az llam nem halmoz fel akkora deficitet, hiszen tavaly is, az idn is Magyarorszg az uniban rekorder a deficitcsinls terletn.
A volt jegybankelnk szerint el kell rni, hogy az adssg a kamatok miatt hlabdaszeren ne njn. s csak akkor nem n, hogyha a kvetkez vekben nem raknak jabb s jabb adssgot hozz. Onnantl mr csak a kamatokkal n. De ht a gazdasg is nvekszik.
- Sajnlatos mdon a magyar gazdasgi nvekedsi tem most, 2007-ben messze elmarad a szomszdok nvekedsi temtl. Teht ha a krds gy szl, hogy lehet-e kimszni az adssgcsapdbl, a vlasz az, hogy persze, lehet. Magyarorszg is sokat javtott, mondjuk 1990 s 2001 kztt. s lehet-e rontani rajta? A vlasz az, hogy sajnlatos mdon lehet, mint ahogy 2001 s 2007 kztt romlott a helyzet, s ahogy ismerem az adatokat, 2009-ig nem is ltok javulst.
Molnr Pl interjja nyomn
|