*rdekessgek : XVI. Benedek ppa zenete a tmegtjkoztats 41. vilgnapjra |
XVI. Benedek ppa zenete a tmegtjkoztats 41. vilgnapjra
2007.05.18. 22:28
Tma: "A gyermekek s a tmegtjkoztatsi eszkzk:
a nevels kihvsa"
2007. mjus 20.
Kedves Testvreim!
1. A tmegtjkoztats 41. vilgnapjnak tmja - "A gyermekek s a tmegtjkoztatsi eszkzk: a nevels kihvsa" - kt rendkvl fontos szempont tgondolsra ksztet minket. Az egyik a gyermekek kpzse. A msik taln kevsb kzenfekv, de nem kevsb lnyeges, ez pedig a mdia alaktsa, formlsa.
Azok az sszetett kihvsok, amelyekkel korunkban a nevelsnek szembe kell nznie, gyakran kapcsolatosak a mdia elterjedt hatsval. A globalizci jelensgnek egyik vonsa, hogy a mdia - a gyors technolgiai fejlds kvetkezmnyeknt is - jelentsen meghatrozza a kulturlis krnyezetet (v. II. Jnos Pl, A gyors fejlds kezdet apostoli levl, 3). Van, aki azt lltja, hogy a mdia befolysa vetekszik az iskola, az Egyhz, st mg a csald forml hatsval is. "Sokak szmra a valsg megfelel annak, aminek a mdia lltja." (Tmegtjkoztats Ppai Tancsa, Aetatis Novae, 4)
2. A gyermekek, a mdia s a nevels kapcsolatra kt szempontbl tekinthetnk. Az egyik: ahogyan a mdia "neveli", alaktja a gyermekeket. A msik: a gyermekek nevelse arra, hogy megfelelen reagljanak a mdira. Klcsnssg merl fel: egyrszt a mdiaipar felelssge, msrszt az olvask, a nzk s hallgatk aktv s kritikus rszvtele. A tmegtjkoztatsi eszkzk helyes hasznlatra val nevels ebben az sszefggsben alapvet a gyermekek kulturlis, erklcsi s lelki fejldse szempontjbl.
Hogyan kell megvdennk s elsegtennk a kzjt? A szlk, az Egyhz, az iskola felelssge, hogy a mdia szelektv hasznlatra neveljk a gyermekeket. A szlk szerepe elsdleges fontossg. Joguk s ktelessgk, hogy a tmegtjkoztatsi eszkzk krltekint hasznlatnak biztostsval gy alaktsk gyermekeik tudatt, hogy kpesek legyenek helyes s objektv vlemnyt nyilvntani, amelynek nyomn el tudjk dnteni, hogy megnzzenek, meghallgassanak-e egy ajnlott msort, vagy ne (v. II. Jnos Pl, Familiaris consortio, apostoli buzdts, 76). Az iskolnak s a plbninak btortania s segtenie kellene a szlket abban a meggyzdsben, hogy a szli lt e nehz, de hls terletn az egsz kzssg tmogatja ket.
A mdira val nevelsnek pozitvnak kellene lennie. Ha azt mutatjuk a gyerekeknek, ami eszttikailag s erklcsileg kiemelked, segtjk ket, hogy sajt vlemnyk alakuljon ki, meggondoltak legyenek, s fejldjn az tlkpessgk. Fontos, hogy felismerjk a szli pldamutats alapvet rtkt, s elnys megismertetni a fiatalokkal a gyermekirodalom, a szpmvszet s a magasztos zene klasszikusait. Br a npszer irodalomnak mindig meglesz a maga helye a kultrban, a szenzcikelts csbtst nem szabadna passzvan elfogadni az oktatsi intzmnyekben. A szpsg mint isteni tkr inspirlja, lettel s ervel tlti el a fiatal szvet s elmt, mg a csnya s vulgris dolgok lehangol hatssal vannak az ember hozzllsra, magatartsra.
Mint a nevelsben ltalban, gy a tmegtjkoztatsi eszkzk hasznlatra val nevelsben is fontos, hogy szem eltt tartsuk a szabadsg helyes gyakorlst. Nagy felelssget jelent ez. A szabadsgot gyakran gy mutatjk be, mint az lvezetek, az j lmnyek fradhatatlan keresst. Ez inkbb tok, mint szabadsg! Az igazi szabadsg sohasem tln az egynt - fleg nem egy gyermeket - az jdonsg telhetetlen keressre. Az igazsg fnyben akkor tapasztaljuk meg a valdi szabadsgot, amikor vlaszolunk Istennek az emberisgnek mondott "igen"-jre. arra hv minket, hogy ne vlogats nlkl, hanem meggondoltan vlasszuk a jt, az igazat, a szpet. A szlk az rei ennek a szabadsgnak, akik fokozatosan nvekv szabadsgot adva gyermekeiknek vezetik el ket az let mlyebb rmre (v. Beszd a csaldok V. vilgtallkozjn, Valencia, 2006. jlius 8.)
3. A mdiaipar csak oly mrtkben tud eleget tenni a szlk s nevelk azon szinte kvnsgnak, hogy a gyermekeket a szpsgre, igazsgra s jsgra neveljk, amennyiben tmogatja az ember alapvet mltsgt, a hzassg s a csaldi let valdi rtkt, valamint az emberisg pozitv vvmnyait s clkitzseit. Ebbl ered az az igny, hogy a mdia legyen elktelezett a tnyleges nevelsben s az etika tiszteletben tartsban. Ezt nemcsak a szlk tartjk klnsen fontosnak s srgetnek, hanem azok is, akik trsadalmi felelssgtudattal rendelkeznek.
Br megllapthatjuk, hogy a mdia terletn dolgozk kzl sokan azt szeretnk tenni, ami helyes (v. Tmegtjkoztats Ppai Tancsa, Etika a tmegtjkoztatsban, 4.), el kell ismernnk, hogy azok, akik e szakterleten dolgoznak, "pszicholgiai nyomssal s klnleges etikai dilemmkkal kerlnek szembe" (Aetatis Novae, 19), s olykor azt ltjk, hogy a gazdasgi verseny az ltalnos mrce albbadsra knyszerti ket. Minden olyan trekvs, s program - belertve az animcis filmeket s vide jtkokat -, amelyek a szrakozs jegyben felmagasztaljk az erszakot s antiszocilis viselkedst tkrznek vagy kznsgess teszik az emberi szexualitst, perverzinak minsl, fleg, ha ezek a msorok gyerekeknek vagy serdlkoraknak szlnak. Hogyan magyarzzuk meg ezt a "szrakozst" annak a szmtalan rtatlan fiatalnak, akik erszak, kizskmnyols s visszals ldozataiv vlnak. Mindenkinek el kellene gondolkodnia azon az ellentten, ami Krisztus - aki "lbe vette [ a gyermekeket] s kezt rjuk tve megldotta ket" (Mk 10,16) - s akztt ll fenn, aki egyet is megbotrnkoztat e kicsik kzl, akinek "jobb volna (...), ha malomkvet ktnnek nyakra" (Lk 17,2). Ismt felhvst intzek a mdiaipar felelseihez, hogy btortsk a gyrtkat a kzj megvsra, az igazsg megerstsre, az egyni emberi mltsg vdelmre s a csald szksgleteinek tiszteletben tartsra.
4. Az Egyhz, a megvlts zenetnek fnyben, mely r lett bzva, az embersg tantja is, s szvesen segti a szlket, a nevelket, a mdia szakemberit s a fiatalokat. A plbniai s az iskolai programoknak ma lenjrnak kellene lennik a mdira val nevelsben. Az Egyhz szeretn megosztani azt a ltsmdot, amely az emberi mltsgot lltja minden rtkes kommunikci kzppontjba. "Krisztus tekintetvel nzem a msikat, s tbbet tudok neki adni a klsleg szksges dolgoknl: a szeretet pillantst ajndkozhatom neki, amire annyira szksge van (Deus Caritas est, 18).
XVI. Benedek ppa
|