1920. jnius 4. Budapest. A Nemzetgyls lsnek jegyzknyve
2007.06.05. 14:33
Dr. Ajtay-Horvth Magda beszde A Tirianon-i dikttum 87. vforduljn
„ A mai napon Magyarorszg egy trtnelmi fordulponthoz rkezett. Ma rjk al ama bkeszerzdst, mely ezerves orszgunk szttaraboltatst kimondja. Bkeszerzdsnek nevezik azt, ami nem az rk bkt, de rk bktlensget, nem a nyugalmat, de folytonos nyugtalansgot, nem szeretetteljes egyttmkdst, az emberisg nagy s nemes cljai elrsnek rdekben, de szthzst s ellenszenvet alkalmas teremteni a npek kztt, s az j, hosszan tart viszlyok csrjt hinti el mestersgesen.
Hadzenet, bke alakjban!
(…) Ez a szerzds gy erklcsi, mint anyagi tekintetben olyan lehetetlensgeket tartalmaz, amelyek meg nem valsthatk.
Minden igazsgtalansg, kvettessk az el egyeseken vagy nemzeteken, megbosszulja magt, s minden igazsgtalansgnak megvan az a mlysges megtorlsa, hogy belle a jnak bsges forrsa fakad.
Bzzunk e gysznapon az isteni Gondviselsben, bzzunk nemzetnk szvssgban s bzzunk vgre sajt ernkben, melyet kitart munkval fejlesztve, igazolni fogjuk ama rgi kzmondst: Ne bntsd a magyart!
A tlnk elszaktott orszgrszeknek pedig azt zenjk: ezervi egyttlt utn vlnunk kell, de nem rkre! E pillanattl kezdve minden gondolatunk, jjel-nappal minden szvdobbansunk arra fog irnyulni, hogy rgi dicssgben, rgi nagysgban egyeslhessnk velk. s mikor ket a bcsnl mg egyszer szvnkre szortjuk, szveink gy egybeforrnak, hogy azokat semmi rmny, semmifle erszak, semmi hatalom elvlasztani nem tudja.
Indtvnyozom, hogy nagy fjdalmunk jell a Nemzetgyls ma lst ne tartson.”
Tisztelt emlkezk!
Mohcs, Vilgos, Arad, Trianon s 2004. december 5. me a szttredezett magyar nemzet nemzeti tragdiinak, a kollektv nemzeti ntudat megrendlsnek szimbolikus nevei s dtumai. Valamennyi sorstragdia kzl legelevenebben Trianon l bennnk, sok milli magyar ember szmra egynileg, csaldilag tlt valsg ma is. A nemzetben gondolkod kzssgek szmra mig feloldatlan trtnelmi trauma, melynek lelki terheit nyolcvanht v utn is cipeljk, s kptelenek vagyunk feldolgozni. Pedig az egszsges nemzeti nismerethez ez a feldolgozs elengedhetetlen lenne vgre. Pszicholgusok tudjk, hogy a nagy lelki megrzkdtatsokat legjobban a kibeszltetssel lehet gygytani, mely sorn az egyn vagy a kzssg nemcsak rzelmileg, de racionlisan is rtkeli az esemnyeket. A magyar trsadalom sajnos e helyzet feldolgozsban is polarizlt: vannak, akiket az elmlt 45 v kollektv amnzija tett teljesen rzketlenn a magyar mlt s elssorban a trianoni igazsgtalan nemzetcsonkols irnt, vannak olyanok, akik az nvdaskod magyarzatok hvei, s vannak olyanok, akik mg most is a „nem, nem soha” irredentizmus lehetsgt prbljk elhitetni nmagukkal. Pedig az let nagy vlsgai az egynt magbaszllsra ksztetik, a nemzetet nmegismersre sarkalljk.
El kell azonban ismernnk, nem knny rzelmek nlkl viszonyulni a tmhoz, s fj, nagyon fj a racionlis ok-okozati sszefggsek feltrkpezse is.
Beszdem kvetkez rszeiben engedtessk meg a kisebbsgi ltnek egyfajta szubjektv, sajt csaldi lettapasztalataim alapjn trtn felvillantsa, majd egy racionlis okfejts neves tanulmnyok alapjn, s vgl, a kt perspektva metszspontjban a Trianon teremtette helyzet mai, nem tl tg lehetsgeinek felvzolsa.
Kolozsvron ma is l 97 esztends apai nagyanym, Nagymama, Balzs Rzsa, mg a Monarchiban szletett 1910-ben egy nagyon pici homordmenti szkely faluban. Mieltt hazjt elvesztette volna 1920-ban, 1916-ban unitrius kntortant apjt is elvesztette az 1916-os orosz betrskor Galciban az orosz fronton. A szkelyudvarhelyi lenyiskolban nem sokat rzkelt az impriumvltsbl a ktelez romn rkat leszmtva.
Horthy fehr lovon trtn bevonulst 1940, szeptember 4-n mr kt gyerekes unitrius igazgat-kntor tant felesgeknt lte meg Kolozsvron. Szemerklt az es azon az szi napon, de gyermekeit dszbe ltztetve, nagynnm kezbe virgot adva nnepelni ment is a ftrre. Aztn 1941-ben megszlte a harmadik gyerekt, mert remnyteljes v volt az 1940-es visszacsatols ve, s az szak-erdlyi magyar asszonyok jkedvvel szltek. Aztn jtt a menekls, az iskola kiteleptse vidkre a bombzsok miatt, ezid alatt nmetek tisztek laktak laksban, ezutn kvetkezett nagyapn bevonulsa 1944-ben az utols mozgsts alkalmval, aztn az orosz fogsg, a bizonytalan szenveds s ktsg. Vgl nagyapm csodval hatros mdon val hazakerlse, utna a magyar zszl elrejtse a kmnybe, majd 1948-ban a felekezeti iskola llamostsa. Ezutn sztns nvdelembl jnak ltta nagyanym a kmnybe rejtett magyar zszlt sztvgni, estnknt meg az idkzben indexre kerlt knyvekbl az impresszumot s minden nemzeti jellegre utal jegyet kivgni, abban a remnyben, hogy htha gy megmenthet nhny rtkes knyvet az iskola szmra. Nemsokra a tanti lakst is llamostottk, s a harmadik szobba egy kt gyerekes romn csaldot kltztettek. A tolerancia nagy prbja volt egytt lni a ngy tag romn csalddal, kzsen hasznlni konyht, frdszobt, radsul 1961-ben mr n is, a harmadik generci els tagja is megszlettem a ktszobsra zsugorodott laksba. Ezt megelzen 1956 utn a magyar papsg szne javt, Nagymama szemlyes j ismerseit, bartait is elhurcoltk a Duna-Deltba knyszermunkra. Volt aki sose jtt vissza, volt, akit hat v utn s betegen jra viszontltott, s volt, s tn ez volt a legszrnybb, aki flelemben lte le tovbbi lett vagy esetleg a Securitate beptett embere lett, akit Nagymama egyszeren besgnak hvott.
A hetvenes vek az iparosts s romnosts esztendei voltak, nttek a gigantikus laktelepek s szaporodott az idegen sz a nagyvrosokban. Nagymamtl a piacon kaptam az els leckt nemzeti sszetartozsbl, tudniillik soha nem a regti asszonyoktl vsrolt, hanem mindig a hosttiaktl s a gyrgyfalviaktl s meg is magyarzta, hogy mirt, gy hrom-ngy ves korom krl. Nagymama biztos nem ismerte Kossuth vdegylet mozgalmt, de termszetes sztnei jl mkdtek, nemcsak rtk, de rdekszvetsget is rzett a tbbi magyarral. Aztn hasonl okbl vettnk a csald minden tagja szmra vrl-vre sznhz s operabrletet s rendeltnk meg minden magyar jsgot, mert „prtolni kell, fiam a magyar sznhzat, meg jsgot s knyvkiadst. Ki prtoln, ha nem mi?” Nagytata, titokban, rendszeresen klcsn adott a ngygyerekes szomszdnak, aki gyakran nem adta vissza a klcsnt. Ilyenkor Nagymamt mindig azzal engesztelte, hogy „nem tud haragudni rte, hiszen ngy gyereke van, s mind a ngyet magyar iskolba jratja”. Szeptember elejn minden a magyar osztlyok indtsnak vagy megszntetsnek krdse krl forrt. Ekkor tanultam meg a „harcolni” szt. Harcolni kellett, azaz krvnyeket rni heti rendszeressggel, kihallgatsokat krni a hatalom minden lehetsges szintjn a magyar iskolk magyar osztlyairt, s a magyar tanri llsokrt, melyek szeptemberrl szeptemberre mindig zsugorodtak. Hol desanym llsa sznt meg gyermekhiny miatt, hol desapm, m az lehetsgei tgabbak voltak, mert olyan jl megtanult romnul, hogy romn iskolban is tanthatott, vagy magyar iskolban magyar gyerekeket Romnia fldrajzra romnul. Voltak sokan az ismersi krben, akik feladtk a harcot s Magyarorszgra telepedtek. Olyankor eljttek Nagymamhoz bcszkodni, s akkor Nagymama mindig megknnyezte ket, s valahnyszor ez trtnt Nagymama mindig travalknt a kvetkezket mondta: „ Ne gondoljtok, hogy ott olyan knny lesz, amikor a „Honnan tudtok ilyen szpen magyarul” krdssel fogtok szembeslni a sajt fajttoktl. Mert itt se knny, de legalbb nem a sajt fajtd alz meg”. Sz se rla, Nagymamnak ebben is nagy igazsga volt. Aztn ha egy ismersnek a gyermeke romnhoz ment frjhez, vagy romn lnyt vett felesgl, az a mi csaldunkban az elkvethet bnk legnagyobbika volt: valdi nemzetruls, Nagymama gy ktsgbeesve a kvetkezket mondta „Ezt a szgyent hozni a csaldra, de vajon milyen nevelst adott X meg Y, hogy ide vetemedett az a gyermek. Inkbb ne menjen frjhez, de romnhoz soha”, szlt Nagymama kemny verdiktuma, melynek a nemzetfogysunkkal s az asszimilcival sszefgg kvetkezmnyeit akkor mg csak az sztneim szintjn sejtettem.
A nemzetruls msik mlysgesen megvetend formja az volt, ha valamelyik ismers gyermekt romn iskolba adta. Ezt a bnt mg az is fokozta , ha netn pedaggus volt az illet szl. „Nem szgyelli magt, aztn csodlkozik, ha jv szeptemberben mr neki sem lesz llsa.”- kelt ki magbl Nagymama.
Ht gy zsugorodtunk szpen, mikzben szaporodtak az ismersk srjai a Hzsongrdban, mgnem a nyolcvanas vek elejn azt vettk szre, hogy a f helyeken a temetben is egyre tbb a romn sr, a trvnyek pedig fondorlatosan neheztik a magyar sremlkek megmentst. Negyedik elemista voltam, amikor a pionr nyakkendt a piros-srga-kk szn szegllyel kellett elltni. Szegny Nagymama a monarchiabli Singerrel teljestette az iskolai parancsot, kzben shajtozott, hogy „Neki ezt is meg kellett rnie”, de ekzben mg jobban vigyzott arra, hogy a lelkemet mindig piros-fehr-zld szeglyezze. Tudta, „a kisebbsgi harc nagy aranyszablyt: a nagy ellensg ellen nagy lelket kell nveszteni” (Nmeth Lszl).
ltalnos iskols voltam, amikor egy btor tanr nnim Ks Kroly bcsit hvta meg osztlyfnki rra. Soha ilyen rncos bcsit nem lttam, de amikor megkrdezte tlnk, hogy el tudjuk-e kpzelni, hogy milyen az, amikor az ember Magyarorszgon fekszik le s Romniban bred, hirtelen megrtettk, mi az oka ezernyi mly rncnak. Akkor nem is sejthettk, hogy a mi genercinknak ugyanezt a traumt fogja majd tlni 2004. december 5-n, amikor az anyaorszgi magyarsg nakaratval pecstelte meg a trianoni dikttumot. „Mi sem vagyunk rosszabbak, mint brmely nemzet”, visszhangzottak a klt szavai, s bizony sokan gy reztk, hogy „De igen, rosszabbak vagyunk” S hirtelen nagy ert jelentett volna egy jabb Ks Kroly, aki, mint egykoron megfogalmazhatta volna a Kilt szt, hogy felverje meredt tetszhalottsgbl a nemzetet, mint annak idejn 1921-ben ezekkel a szavakkal:
„Valahol alrtak valamit, valahol megalkudtak valamit, valahol elosztottak valamit; valahol egy nyitott ajtt becsaptak, hogy legyen az zrva rkre. (…).
Rgi zszlnk sszetrve, fegyvernk csorba. (…) Lelknkn a bilincs.
De tudom: talpra kell llnunk mgis.
De tudom: jra kell kezdennk az izzadsgos, nehz munkt.
Flbredtnk. Ltni akarunk tisztn. Szembe akarunk nzni az lettel, tisztban akarunk lenni helyzetnkkel. nismerni akarjuk magunkat.
Szmba kell vennnk erinket, szerveznnk kell e munkt, tudnunk kell a clt, amit el akarunk rni.
A mi igazsgunk a mi ernk.
Az lesz a mink, amit ki tudunk kzdeni magunknak.”
Mire gimnazista lettem, mr csak egy fl humntagozatos osztly mkdtt abban az egykori reformtus figimnziumban, ahol az tvenes vek vgn mg hrom prhuzamos magyar osztly volt, s ahova egykor Wass Albert, Igncz Rzsa, St Andrs is jrt, s ahol prily Lajos s, pr szz vvel korbban Apczai Csere Jnos is tantott. A kollgium bels udvarn mrvny tbla rktette meg az els vilghbors hsi hallt halt tanrok s dikok nvsort, a mrvny tblt termskbl kifaragott angyalok rizk, 1980 jniusig, amikor a gimnzium akkori romn igazgatja sajt kezleg, kalapccsal ssze nem trte a mlt e mementjt. Az esetnek a ports szemtanja volt, de ez nem volt elg ahhoz, hogy brmi kvetkezmnye is legyen a magyar mlt emlkt elpusztt tudatos barbrsgnak. Nem sokkal utna a magyar srkveket is dntgetni kezdtk a temetben… Egyre tbb knyv kerlt index al, az rgpeket a Securitatn regisztrltatni kellett gpelsi rsmintval egytt.
Ilyenek voltak a htkznapok kisebbsgben a szocializmusig. A mt tbben ismerjk. Az erdlyi magyar politikai letben is az egyni nrdek s a nemzeti rdek tkzik, akrcsak az anyaorszgban. Egyre tbb kisebbsgi rtelmisgi vlik kozmopolitv, nagy az elvndorls s a beolvads a tbbsgi nemzetbe, de mindemellett vannak biztat jelek is. Melyek is ezek?
Ilyen pldul a Magyarorszg s az utdllamok kztti anyagi sznvonal lass kiegyenltdse, ami lasstja az anyagi rdekbl trtn kivndorlst, a szls s vlemnyszabadsg, ami a szellemi ersdst s a politikai tisztnltst tpllja az utdnemzet magyarjaiban. S mi van mg? A magyar kztrsasgi elnk szimbolikus nneplse Erdlyben mrcius 15-n, hogyha mr az uni lehetetlen, legalbb az nnepls Erdllyel megvalsulhasson, s megfogalmazdjk, hogy a Magyarorszg s a hatron tli nemzetrszek fejlesztsben a kzs jvt nem csupn, az rzelmi alap politizlsra, hanem a trgyilagos nismeretre s az emberi jogokra kell pteni.
A hivatalosan ki nem mondhat llspont mellett mindannyian tudjuk, hogy az utdllamokkal szavakban elkpzelhet a megegyezs, de nem kpzelhet el az sztnkben. (Nmeth Lszl). Hiszen Magyarorszg ktharmadnak elvesztsvel trtnetnek szinte egsz sznpadt elvesztette: a trkellenes vgvrak dnt tbbsgt, a Bcs ellenes fggetlensgi hbork tbb szntert, a 16-17. szzadban az nll magyar llamisg szimblumnak tekintett Erdlyt, az orszg korbbi politikai fvrost Pozsonyt, szmos vrat, ptmnyt, templomot, melyek, mind a magyar nemzet llamalkot kpessgt bizonytjk.
2006-ban Tusndfrdn egy szkely megkrdezte Orbn Viktortl, hogy az Erdlyi magyarsg miben lehet Magyarorszg segtsgre. Vratlanul hangzott a krds, mert szembeslhettnk azzal, hogy mennyire is fonkul ll a helyzet. Az anyanemzet bizony olyan erklcsi-szellemi, s hovatovbb anyagi szinten is ll, hogy a szrvnyban l magyarsg segtsgre szorul. Orbn Viktor frappns vlaszban gy fogalmazott, hogy a magyarsg itt a Krpt-medencben hasonlatos egy kenyrhez, melyet a kemny kenyrhj tart ssze: a magyarsg sszetart, kemnyebb hja a hatron kvl, a peremeken l magyarsg, akik az sszmagyarsgnak akkor teszik a legnagyobb szolglatot, ha megmaradnak tiszta szv, magyarsgukhoz h embereknek. Amg ez gy van, addig az anyaorszgiak sem morzsoldhatnak fel. A szrvny magyarsg teht vdpajzs mg 1000 esztend mltn is, valamikor a trktl, tatrtl vdtek fizikai rtelemben, manapsg a nemzet szellemt, a magyarsgtudatot vdelmezik. Ennek bizonytkaknt vlt az sszmagyarsg legnagyobb zarndok- s szakrlis helyv Csksomly, s ezrt megy szmos magamfajta ember a konok hromszkiek fldjre Sepsiszentgyrgyre, Kzdivsrhelyre s Cserntonba magyarsgban megersdni, kivlt a politikai kudarcok utn. Pedig, ht, ppen fordtva kellene lennie. A hatron kvlre szorult felvidkieknek, krptaljaiaknak, erdlyieknek, dlvidkieknek, vajdasgiaknak ppen egy ers hatrozott nemzetstratgival br, nemzeti rdekeket a nemzetkzi szntereken is rvnyest anyanemzetre lenne szksge, egy olyan anyanemzetre, amelyik gazdasgilag is ers annyira, hogy az elvesztett terletein beruhzknt jelenjen meg jra, munkahelyet biztostva az ott l nemzettrsai szmra, nyeresget termelve, hogy e nyeresgbl tmogathasson magyar iskolt, sznhzat s templomot.
A tisztnlts vgett a szemlyes, htkznapi tapasztalatokat taln nem rt nhny trtnelmi tvlat megllapts kontextusba helyezni, hiszen a szemlyes tapasztalat gy vlik megbzhatan rtelmezhetv, ha a nagy trtnelmi tvlat sszefggsek fnyben is megvilgtjuk ket A trtnelmi leslts pldjnak egyik kitn dokumentuma Bethlen Istvn miniszterelnk 1921. prilis 19-n elmondott programad nemzetgylsi beszde. Betheln e beszdben a kvetkez megllaptsokat teszi:
„A (trianoni) katasztrfnk okai is nmagunkban rejlenek, a kls krlmnyek elsegtettk, de voltakppen a nemzet bels bajai s sebei voltak azok, amelyek a katasztrft elidztk. Ha nzzk a mltat, Magyarorszg szomor romlst hrom faktorra vezethetjk vissza -mondja Bethlen. Az egyik, az a trtnelmi helyzet, melyben ngyszz ven keresztl voltunk, a msik a fajhibk, a harmadik az az tvenves id, melyet tltnk, s amely alatt, sajnos, intelligencinknak nagyobb rsze gazdasgilag leromlott, s kptelenn vlt arra, hogy tovbbra is megoldja azokat a politikai feladatokat, amelyekre hivatott.
A kls krlmnyek kzl a legfontosabb, hogy Magyarorszg ngyszz ven t defenzv politikt folytatott, s ezen id alatt elvesztette klpolitikai ltkrt, nem ltta a monarchia keretein kvl trtn esemnyeket. Azt hitte, hogy tisztn jogsz szjrssal, jelszavas politikval kpes lesz nemzete rdekeit megvni. Nem elg a jog, hanem a jog mgtt ernek is kell lennie, mert ha a jog mgtt er nincsen, akkor a jogot rvnyesteni nem lehet. Tlbecslte a nemzeti let szerepben az llami letet. Pedig egy nemzet akkor ers s akkor hatalmas, ha a trsadalmi let alkotja az igazi llami letet, ha van a nemzetben iniciatva, ha van az egyesekben, a trsadalmi osztlyokban s mindenkiben munkakedv s er, ha a nemzet nagyra becsli a kultra fejldst, ha foglalkozik a gazdasgi let feladataival. Ezek azok a hatalmas tnyezk, melyek egy nemzetet naggy s erss tesznek. (…) s fokoztk ezen bajainkat azok a faji hibk, amelyek trtnelmi momentumokban bennnket gyakran bajba tasztottak: a nemzeti hisg, a knnyelmsg, a restsg, a jelszavak szeretete, a fegyelmezetlensg, az nfegyelem hinya, mindezek olyan hibk, amelyek itt trtnelmi momentumokban mindig eltrbe lptek.” E nemzethibk szpirodalmi megfogalmazsa Wass Albert Mire a fk megnnek s a Kastly rnykban cm kt kitn regnye, amely az 1848-as szabadsgharctl Trianonig vezeti vgig prhuzamosan egy mezsgi magyar kisnemesi csald tehetetlen sttuszvesztst s a romnsg szmbeli- s presztzs gyarapodst Hasonl politikai lesltsrl tanskodik Bnffy Mikls Megszmlltattl… s Hjval talltattl…. cm impozns regnysorozata, vagy Gulcsi Irn vagy Igncz Rzsa regnyei.
Bethen szerint a trianoni mlypontrl val felemelkedshez ngy feladatot kell a nemzetnek megoldania. Figyelemre mlt hogy e ngy feladat kzl –az elst kivve- hrom mg 87 v utn is rvnyes, mindeddig megvalstatlan, eleven clt jelent. Ment-e a vilg elbb ? – krdezzk a kltvel…
Els feladat: a bolsevizmus elretrsnek megakadlyozsa.
Msodik –ma is nehezen kivitelezhet feladat: hordkpes kzposztly jrateremtse.
Harmadik feladat: a cltudatos kultrpolitikval igyekezni a nemzetbl kikszblni azokat a hibkat, amelyek –sajnos- veleszletett tulajdonsgai. Nvelnnk kell ennek a nemzetnek ellenllkpessgt mindenfle demagg jelszval szemben, mert addig, amg ez a nemzet flt elssorban a demaggok fel tartja, ebben az orszgban igazi konszolidci nem lehetsges”. Megjegyzsnk, hogy sajnos e tren nem haladtunk egyetlen lpst sem, az ntudatlan tbbsg jra s jra a demaggia csapdjba esik, soha nem tanulva korbbi krn.
A negyedik feladat az, „hogy emeljk s megteremtsk a nemzet klpolitikai horizontjt, ert s higgadtsgot tanstsunk, mai szhasznlattal, dolgozzunk ki nemzetstratgit s rvnyestsk nemzetpolitiknkat a nemzetkzi porondon, s ne csak elmletben.
Vgezetl, elgondolkodtat sszegzskppen lljon itt egy idzet Nmeth Lszltl, aki a harmincas vekben egy Erdlyi ltogatsa utn a kvetkezket rta. Sietek megjegyezni, hogy gondolatnak igazsga nemcsak Erdlyre, de valamennyi elvesztett terletre fennll:
„Iszony elgondolni, hogy a magyarsg ezt a fldet elvesztette. Mialatt Erdlyt jrtam, egyre jobban kivilgosodott hogy az elveszett Erdly nem csak terlet. Erdly vizsga volt, s az, hogy nem tudtuk megtartani: levizsgzs, mert Erdlyt nem gy vettk el tlnk. Mi nem fejeztk be a meghdtst, s mi eresztettk ki a keznkbl, amit meghdtottunk belle. (…) Erdly akkor veszett el, amikor magyarsga problematikuss vlt. A tizenhetedik szzad vgn Bethlen Mikls emlkiratai mg sr magyar vilgot mutatnak, s szz v mlva Horea s Kloska lzadsa lehetsges (…).
Erdlyt pedig nem adjuk, imdkozzk az iskols gyerekek Pesten minden reggel s dlben a Magyar Hiszekegy utn. S a valsgban mst sem tettnk Erdllyel egy szzad ta, csak adtuk s adtuk, s ma jobban adjuk, mint valaha. Mert egy orszgrszt nem fogadalom, fegyver s birtokls tart meg hanem az a titkosabb hdts, mely gy ejti meg a fldet, mint frfi a nt. Erdly a legklnb n volt, akivel a magyarsgnak itt Eurpban dolga akadt, s a ksei utaz a mltatlan, a legklnb prjt vesztett hm szomorsgt rezhette: ezutn a n utn mr csak lefel mehet.” Mindezt Nagymama az vgtelen blcsessgvel gy mondja, „hogy Erdlyt a magyar anyk vesztettk el”, mert a megtarts hossztvon nem jog krdse, hanem a mgtte lv er, s ez az er esetnkben nem ms, mint a npessg llekszmnak nagysga - mint ahogy mr erre az idzett Bethlen Istvn is utalt.
„Olyan hangosan, ahogy csak az ajkunkon kifr hirdetnnk kell, hogy nem lehet talpra lltani ezt a leamputlt nemzetet, ha minden vben mi magunk engednk belle leamputlni hszezer embert; lehet itt revzirl komolyan beszlni, ha mi magunk szkltkren nzzk, hogy vesznek el minden npszavazs nlkl vrl vre egsz magyar falvak… Hnyezer nagyar vente – nyolc-tz magyar falu vente! Hny vig lehet ezt a knnyelm jtkot, ezt az ngyilkossgot folytatni? Tessk csak elkpzelni, milyen orszgos flhborods volna, ha – mondjuk – egy jabb Trianon ma, de nemcsak ma, hanem minden vben hsz magyar falut hastana le a mi magyar haznkrl… Ht nem rettenetes, hogy mi magunk rosszabbak vagyunk e legtkosabb Trianonnl is… Ht vajon kinek tudunk felelni ezrt a mulasztsrt” rja Flep Lajos A magyarsg pusztulsa cm esszjben.
Eme sszetettebb, rzelmi s intellektulis, szemlyesen tlt lmnyek s trtnelmi dokumentumok fnyben is kzeltve emlkeznk a trianoni dikttumra, mely igazsgtalan volt ugyan a magyarsggal szemben, de ugyanakkor sajt letgyengesgeink kvetkezmnye is. Az „nismeret azonban akkor is nagy lds, ha korltainkra tant meg.”(Nmeth Lszl).
Nagymagyarorszg mindaddig valsg a magyarsg szmra, mg l a kollektv trtnelmi tudatban s a tudatalattiban. Amirl beszlnek, az ltezik, amire emlkeznek az van. Nagymagyarorszg idelknt ltezik, taln gy, ahogy soha nem ltezett a valsgban, de emberek vagyunk, s tudjuk, hogy az emberi dolgok igazi rtelme nemcsak a valsg, hanem az brnd, az idea is, mely a valsg egykori lehetsgeibl sszell.
Nagymagyarorszg a lelknkben l, mint egy eleven hegy s vzrajzi trkp, amelyet Kogutowitz Man s fiai gyrtottak, megrizve e rajzokban az rk haza tretlen vzi, hegyi s szellemi egysgt. E kp s a hozz fzd kollektv tudat tovbbltetse ktelessgnk, s e ktelessgteljestsnek szerves rsze e mai megemlkezsnk is.
Ksznm megtisztel figyelmket!
Nyregyhza-Nyrszls, 2007. jnius 4. htf
Dr. Ajtay-Horvth Magda
|